Challenge Recicla’m
Durant les jornades d’informàtica que es fan al nostre centre durant els dies 7 i 8 de Gener s’ha dut a terme el Challenge “RECICLA’M” amb la participació de tots els alumnes dels cicles formatius d’informàtica (SMX, ASIX, DAW i DAM), en total, més de 80 alumnes que han treballat en grups heterogenis i per un objectiu comú.
L’objectiu era que es centressin amb el reciclatge com a repte : Redueix, reutilitza, Recicla. Entorn a aquest repte es van plantejar tot un seguit de preguntes que van utilitar els alumnes com a punt de partida.
- Quants kg es llancen adequadament classificats a les escombraries?
- Quants residus electrònics es generen al nostre institut i a casa nostra i a la nostra ciutat, en un any?
- Quants dispositius electrònics has tingut al llarg de la teva vida, quin impacte generen en el medi ambient?
- On acaba la nostra brossa després de ser recollida als contenidors?
- Som conscients de quant tarden els nostres residus en degradar-se?
- Com podem conscienciar a la nostra societat en la importància de cuidar el nostre planeta?
- Afecten els nostres propis actes en l’escalfament global?
- Com es porta a terme el reciclatge en altres països o societats?
- Podem millorar aquest procés?
- Com aconseguir reduir el consum del productes que són més complicats de reciclar?
- Reduir, reciclar, reutilitzar?
A aquestes preguntes les vam acompanyar amb les següents afirmacions.
- La gent consumeix desmesuradament
- A la gent no li agraden els materials reciclats i prefereixen els que no ho són.
- La gent prefereix les coses noves a coses de segona mà
- La gent desconeix quant costa econòmic i temporalment el reciclatge
- Cal destinar molts recursos per portar a terme el reciclatge
- La gent no sap classificar la brossa que genera
- Les plantes de reciclatge no són molt desconegudes
- El canvi climàtic i l’escalfament global del planeta són causats, entre altres, per escombraries no reciclades i tractades inadequadament
- Reciclar no és una prioritat
- Els problemes generats per un mal reciclatge no són d’actualitat
- La gent desconeix què com es realitza el reciclatge
I finalment els vam preguntar. Com podríem… ?
Fruit d’aquesta pregunta van aparèixer idees realment innovadores com ara crear un smart-container que fos l’encarregat d’auto-classificar les escombraries, una recollida social on els beneficis del reciclatge anessin destinats a necessitats socials, una obtenció d’eines i d’objectes fruit del material reciclat que sol·licitaries a partir d’un catàleg, la tarificació de l’impost d’escombreries per franges de pes segons els deixalles que generessis, etc…i així fins a mes de 15 idees que van permetre treballar el reciclatge i la sostenibilitat.
A continuació us deixem unes imatges dels alumnes durant el procés creatiu i en el moment de les exposicions davant la resta de companys i professors.